Problemlösaren inom anläggning: Thomas Lindholm

Med yrkestitlar som timmerman, betongare, rörläggare, stensättare, armerare, anläggare, utbildare, arbetsledare och teknisk specialist har han genom åren löst många problem. Möt Thomas Lindholm i en medarbetarintervju där han berättar om sig själv och sitt arbete på Allblästring Anläggning.

 

Hej Thomas, det är ett bra tag sedan du började på Allblästring, när var det? 

– 1 maj 2021 började jag, så det är 14 månader sedan.

 

Vilken yrkesroll har du? 

– Arbetsledare och platschef.

 

Vad är ditt specialistområde inom anläggning?

– Betongreparationer. 

 

Du är även teknisk specialist, vad innebär det?

– Under åren har jag varit ute på många olika projekt och har erfarenheter av att objekten kan se ut på alla möjliga konstiga sätt. 

Jag har varit med om väldigt mycket schakter där man schaktar upp anläggningar för att skapa nya. I forna tider gjorde jag också anläggningsarbeten med rörläggning. Jag har ett brett spektra på saker jag jobbat med tidigare. 

Delar av lösningarna från tre projekt kan vara lösningen som jag applicerar på ett nytt. Blicken att se problemlösning på saker och ting har jag ärvt av farsan. 

Att identifiera problemen men inte som en motgång utan som en morot med ”Hur ska jag lösa det här?”. För mig är det en utmaning, därför är vattentornen som vi har intressanta, för att det är något annorlunda. 

Att lyfta en hyfsat stor bro för utbyte av brolager är också en utmaning. Det är massor av funderingar runt, att prata med konstruktören som räknar på hur tung den är, hur vi kan vi lyfta den och hur många lyftpunkter vi får ha? Som sedan kommer till ett beslut med en uträkning på hur det ska vara. Men då får jag säga att det här får du räkna om för det kommer inte fungera och vi har en dialog om varför. De förstår problemet och sätter sig och räknar om. Det är därför jag kallas specialist. 

 

Vad har du jobbat med tidigare och haft för yrkesroller?

– Det är samma sak som det jag gör idag på Allblästring. 

Jag var 24 år på NCC och arbetade i olika perioder som anläggare, rörläggare, armerare, timmerman, stensättare och körde även grävmaskin, hjullastare och traktorgrävare. Jag har utbildning inom alla dessa yrkesområden, man hinner mycket under ett långt yrkesliv.

Under vinterhalvåret var jag tjänstledig från NCC i 11 års tid och utbildade även hos Stockholms Byggmästareförening. Kompetenshöjande utbildningar för redan färdiga yrkesarbetare inom rörläggning och stensättning. 

Därefter var jag sex år på Waterjet som anläggare men hade även en position som arbetsledare. Sedan blev det Dipart under 10 års tid, i början som anläggare och sedan arbetsledare och platschef.

 

Vill du förklara vad yrkestiteln ”anläggare” har för kunskap?

– Om du slår ihop den samlade kompetensen som en timmerman, betongare, rörläggare, stensättare och armerare har så får du en anläggare. Som måste vara bredare i sin kunskap för att kunna helheten men inte allt av det utan med lite kunskap om alla dessa yrken istället. 

 

Varför valde du att börja arbeta på just Allblästring? 

– Jag har känt Peter Tilder i cirka 15 år och Niaz som är arbetschef och jag har jobbat ihop i 9, 10 år. Vi har alltid kommit bra överens. 

 

Har du exempel på något intressant uppdrag som du utfört?

– Här på Allblästring har vi vattentornen som är intressanta allihop för de är annorlunda mot en vanlig vardag.

Ett annat speciellt projekt var lagerbyte på Kungsbron när jag var på Dipart. Där vi bytte lager i ena ändan på bron. 

Det största och mest intressanta projektet var ett konsortium mellan NCC och SIAB, där vi var med och byggde järnvägen från Stockholms Centralstation till Arlanda. Den var färdig en bit men vi arbetade med delen från Rosersberg och ända upp till Arlanda.

Där hade jag rollen som anläggare och höll i servicen av allt det som skulle fixas till alla runtomkring, jag var jokern i leken. Tre år tog projektet.

Det var enorma schakter, tunnelsprängningar, en hel del bergtunnlar och förstärkningar. Ett ytterst komplicerat projekt.

Hålet som grävdes upp var så stort att det inte går att föreställa sig, i princip lika stort som att stoppa ner halva Länna Industriområde. Nere på mellan 28 och 34 meter under markytan var botten på schaktet. Då upplever du inte att du är nere i marken utan det enda du kan se är himmel, det är jättestort! 

 

Har du något mer spännande projekt du varit med i?

– Ett annat intressant projekt är Gallärvarvet där jag var med och rev varvsdockan och gjorde förberedande jobb till det blivande Vasamuséet. 

Den svenska flottan hade sedan gammalt Galärvarvsdockan som var insprängd i berget och det bestämdes att Vasaskeppet skulle kunna ligga där med en byggnad över sig.

Det var ett tag sedan under tiden jag jobbade på NCC och kunden var Byggnadsstyrelsen. Vi demonterade stora delar av den gamla dockan för att kunna skapa plats åt byggnaden som står där idag,  med grundförstärkningar. 

Där var jag anläggare eller mera fixare. När arbetsledningen hade svårt att förstå själva bad de mig att förklara vad som måste göras. Så har det alltid varit, det är därför jag har fått åka runt och lösa problem gällande det mesta. 

 

Har du mycket kontakt med kunderna, hur är det?

– Ja, det är roligt med kundkontakt för de är bra och inte alltid färdiga med vad de vill ha. Så tillsammans med kunden löser vi problem.

 

Vilket projekt arbetar du med för tillfället?

– Jag hjälper Björn med broarna i Botkyrka. (Red.anm. Björn Viderberg som är platschef.)

Så har vi fem små P-garage i Hagsätra där jag är platschef. De är 20, 22 kvadratmeter och enkelt förklarat behöver garageportarna och lite dålig betong repareras. De ska även ha nytt tätskikt och vi kommer ta bort golvbrunnarna och gjuta tillbaka golvet för att få en ensidig lutning på porten.

 

Varför behövde kunden få projektet utfört just nu?

– Garaget hade läckage med smältvatten från bilarna som droppade ner till våningen under. Det är inte så farligt egentligen men i vattnet från bilarna finns det ganska mycket salter och andra föroreningar som går ner i konstruktionen. 

Det påverkar armeringen och då mår konstruktionen dåligt. Det är ganska allvarligt på det viset att även om man inte ser skadan och det inte ser så illa ut är det allvarligt på lång sikt. 

 

Vad är det roligaste i ditt arbete? 

– Att hjälpa andra.

 

Hur funkar samarbetet med dina medarbetare?

– Det funkar jättebra och vår grupp inom anläggning har jätteroligt ihop. Även inom Allblästrings affärsområde rostskydd så har vi bra relationer med trevliga killar.

 

Har du något kul fritidsintresse?

– Ja, min raggarbil som är en Ford Galaxie 500 av årsmodell 1964. Sedan har vi även båten som heter Wiggan som jag och min fru brukar åka ut med några veckor om sommaren.

Jag har två hem, ett i Roslagskulla norr om Stockholm där jag bor och ett fritidshus på Åland dit vi åker varannan helg.

Min pappa är från Åland som är svenskspråkigt och under tidigt 60-tal saknades arbetstillfällen där. Då kom han till Sverige och bodde här i 40 år innan han sedan flyttade tillbaka.

Jag och min fru har även ett barnbarn som vi har varit barnvakt till hela helgen så jag är helt slut idag…

Sedan jakten som jag fått från min farfar och mina kusiner. Vi har lite mark på Åland så jag jagar hos min kusin och är med i ett jaktlag ihop med de i byn. 

Jakten har jag tillsammans med sonen som också fått det intresset. Så när vi jagar får mitt barnbarn vara med efteråt och se djuren då det är viktigt att hon förstår hur det funkar och går till.

 

Vill du berätta något mer om ditt arbete?

– På mötet med vårt affärsområde vi hade för några fredagar sedan där jag var mötesledare bestämdes att vi framöver ska ha månadsmöten. Det är viktigt för teamkänslan så att de som jobbar i söder får träffa de som jobbar i norr. Vi har fått ihop ett jätteduktigt lag som vi nu måste vårda. Gruppen är viktig!

 

Vi tackade Thomas för att han tog sig tid att vara med i vår medarbetarintervju och funderar på hur han egentligen hinner med alla fritidsintressen. Sedan är vi lite avundsjuka på den fantastiskt snygga bilen!

 

 

Har du frågor och inom betong och anläggning?

Då är Thomas Lindholm rätt problemlösare som kan svara dig. Eller om du vill veta vad teamet inom affärsområdet anläggning kan hjälpa dig med är du välkommen till oss. Du hittar Thomas kontaktuppgifter nedan!

 

Thomas Lindholm, Platschef/Teknisk specialist
Thomas Lindholm
Platschef och Teknisk Specialist

E-post Mejla Thomas
Mobil +46 (0)70 771 22 13
Växel +46 (0)8 771 73 44

 

 

Thomas har ett aktivt fritidsliv, se hans foton nedan.


Båten Wiggan som Thomas och hans fru åker ut med under sommaren.

 


Thomas fritidshus på Åland.

 

 


Den vackra utsikten är från Bomarsund som ligger cirka tre km från fritidshuset på Åland. Det är en rysk fästning från tidigt 1800-tal. Läs mer på Wikipedia!

 

 

 

Om Arlandabanan

Om Arlandabanan

1995 startade byggandet av Arlandabanan efter att A-Train erhöll uppdraget av staten att finansiera, bygga och driva den. Staten bidrog till finansieringen med 850 miljoner kronor samt ett villkorslån om 1 miljard kronor. Samma år kunde byggandet av banan sätta igång. NCC och SIAB svarade för alla bygg- och anläggningsarbeten samt kontaktledningar. Brittiska Mowlem levererade spår och växlar och GEC Alsthom byggde tågen och levererade signal- och telesystem.

Läs mer om Arlandabanans historik hos Arlandabanan Infrastructure AB. 

 

Om Vasamuseet på Galärvarvet

Foto på Vasaskeppet. Fotograf: Karolina Kristensson, Vasamuseet/SMTM.

Om Vasamuseet på Galärvarvet

När skeppet Vasa sjönk 1628 var det ett stort misslyckande. Många ville glömma det så fort som möjligt. Nu är skeppet känt i hela världen. Över en miljon människor besöker Vasamuseet varje år. Vasa blev en succé till slut.

1971 kom staten och Stockholms stad överens om platsen för ett nytt museum för skeppet: Galärvarvet på Djurgården, där den svenska flottan hållit till från 1720-talet till 1969. Byggarbetena började 1987. Det nya museet anlades över Galärvarvets skeppsdocka. Byggnaden har tre stålmaster på taket; den högsta når 52,5 meter från marken, samma avstånd som mellan Vasas köl och stormasts topp när hon gav sig av från Stockholm i augusti 1628. 1990 invigdes Vasamuseet officiellt och det blev snart en av Sveriges kändaste byggnader.

Läs ännu mer om skeppet och museets historia här!

 

 

Tidigare blogginlägg om fler av Allblästrings medarbetare läser du här!

 

Beställning & frågor

Har du hittat något du vill beställa, eller har du frågor om våra tjänster, priser eller liknande? Mejla oss på info@allblastring.se eller klicka på knappen nedan för att komma till vårt kontaktformulär. Du kan även ringa oss på 070-615 16 20 (kontoret i Gävle) eller 08-771 73 44 (Stockholm).

Kontakta oss